بررسی انواع صفحه نمایش لپ تاپ
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

بررسی انواع صفحه نمایش لپ تاپ یکی از مواردی است که هنگام خرید رایانه شخصی باید به آن توجه داشته باشید. در واقع امروز این نوع و اندازه نمایشگر یکی از مهمترین ملاک های خریداران محسوب می‌شود. برای افرادی که استفاده حرفه ای از لپ تاپ خود ندارند، شاید تفاوت خاصی میان پردازنده Core i5 و Core i7 وجود نداشته باشد، اما نوع نمایشگر برای همه افراد با هر استفاده ای اهمیت دارد. نمایشگر همان چیزی است که تمام نتایج را برای شما به نمایش در می آورد و عملا تا به حال هیچ کس نتوانسته بدون صفحه نمایش با یک سیستم کار کند. اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و برای انتخاب نوع صفحه نمایش به کمک و راهنمایی نیاز دارید، در این مقاله سعی کردیم تمامی مواردی که باید برای انتخاب مناسب و بهینه به آن توجه داشته باشید را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی رزولوشن، وضوح تصویر یا تفکیک پذیری

هر پنل صفحه نمایش یا نمایشگر از مجموعه نقاطی به نام پیکسل تشکیل شده است. هر چه تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد جزییات بیشتری به نمایش درمی‌آید. در طول و عرض نمایشگر مانیتور لپ تاپ تعداد زیادی پیکسل قرار گرفته که تصاویر با رنگ های مختلف را بوجود می آورند و هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد کیفیت و وضوح بیشتری ارائه می‌دهند. همچنین به مقدار تفکیک پذیری پیکسل ها در واحد مساحت، وضوح تصویر یا Resolution گفته می‌شود. اکثرا لپ تاپ ها با رزولوشن پایینی به بازار عرضه می شوند.

نمایشگر لپ تاپ با پنل IPS

IPS و TFT نام هایی هستند که شاید به هنگام خرید لپ تاپ شنیده باشید. این اسم ها به انواع صفحه نمایش لپ تاپ ارتباط پیدا می کنند. صفحه نمایش IPS نسبت به TFT محدوده رنگ گسترده تری را نمایش می‌دهد و عاملی برای افزایش کیفیت LCD محسوب می‌شود. IPS همچنین در برابر لمس مداوم مقاومت بالایی دارند، بنابراین برای خرید لپ تاپ با صفحه نمایش لمسی بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که صفحه نمایش لپ تاپ مورد نظر دارای پنل IPS باشد. IPS به صورت کلی بین انواع صفحه نمایش لپ تاپ نسبت به بقیه برتری دارد. اما در کنار این برتری ها این نوع صفحه نمایش معایبی نیز دارد از جمله این که مصرف انرژی و باتری در آن ها بالاتر است و قیمت بالاتری نیز دارند.

مزایای صفحه نمایش IPS

  • زمان پاسخ گویی بالا
  • انتقال سریع فرکانس
  • کیفیت بالای کنتراست
  • رنگ های کالیبره شده و با‌ کیفیت
  • وضوح و روشنی تصاویر طول عمر بالا

صفحه نمایش مات و براق

یکی دیگر از دسته بندی ها در انواع صفحه نمایش لپ تاپ، صفحه نمایش های مات و براق است. برای انتخاب درست بین این دو حالت باید با براق بودن و مات بودن نمایشگر آشنایی داشته باشید. معمولا لپ تاپ هایی با صفحه نمایش براق در محیط های پرنور عملکرد خوبی ندارند و نمی توان به راحتی تصاویر را در نور زیاد با آن مشاهده کرد. اما این مشکل را با صفحه نمایش مات نخواهید داشت چراکه هم در محیط کم نور و هم محیط پر نور تصاویر خوبی به کاربر ارائه می‌دهند.

در مجموع به عنوان مزایا و معایب صفحه نمایش لمسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا:

  • امکان انجام بازی های خاص که نیاز به لمس دارند
  • استفاده از قلم های لمسی

معایب:

  • مصرف برق در لپ تاپ های لمسی بالا است و شارژ باتری این نوع لپ تاپ ها سریع تر به اتمام میرسد. قیمت این نمایشگر باعث افزایش قیمت لپ تاپ های لمسی می‌شود.
  • صفحه نمایش های لمسی اکثرا براق هستند، که در ادامه به بررسی این مدل از انواع صفحه نمایش لپ تاپ پرداخته ایم.

صفحه نمایش wide view

یکی دیگر از معیارهای تعیین انوع صفحه نمایش لپ تاپ زاویه دید آن می‌باشد. این موضوع را نمی‌توان از روی مارک و برند لپ تاپ تشخیص داد، بلکه به نوع پنل نمایشگر بستگی دارد. چیزی که باید بدانید این است که، پنل های TN ارزان قیمت تر بوده و به نسبت زاویه دید محدودتری هم دارند. اما پنل های IPS با قیمت بالاتر، زاویه دید بسیار گسترده تری ارائه می‌دهند و تصاویر و رنگ ها را با وضوح بالاتری به نمایش می گذارند. زاویه دید گسترده یا wide view monitors ( 178درجه) از جنس پنل های IPS یکی از انواع اندازه ها در نمایشگر لپ تاپ هستند که قیمت بالایی هم دارند، همچنین این مدل از نظر کنتراست و تفکیک رنگ کیفیت بالایی دارد. البته در نظر داشته باشید که اگر سیستم را برای استفاده شخصی و تک نفره تهیه می‌کنید، نیازی نیست برای صفحه نمایش wide view هزینه کنید.

صفحه نمایش لمسی و معمولی

یکی از انواع صفحه نمایش لپ تاپ ها که طی سال های اخیر حضور پر رنگی در بازار تکنولوژی داشته نمایشگر لمسی است، این نوع نمایشگر توانسته نظر بسیاری از برندهای مطرح سازنده ی لپ تاپ را به خود جلب کند. با وجود این که کار با صفحه نمایش لمسی در لپ تاپ جذابیت خاصی دارد و برای هر کاربری خوشایند است، نباید فراموش کنید که این قابلیت مصرف انرژی لپ تاپ شما را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد و خیلی زود نیاز به شارژ مجدد سیستم خود پیدا می‌کنید.

نمایشگر لپ تاپ با پنل TFT

به عنوان یک تکنولوژی قدیمی در نمایشگر لپ تاپ ها در مقایسه با تکنولوژی IPS قدرت و کیفیت بالایی را ارائه نمی کند. اما مصرف انرژی کمتر و قیمت مقرون به صرفه آن باعث شده در سیستم های زیادی به کار برده شود. ضمن این که TFTقدرت هماهنگ سازی بالاتر و کاربرد بیشتری در قیاس با IPS عرضه می‌کند.

از مزایای صفحه نمایش TFT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف پایین انرژی وضوح و کیفیت بالای تصویر
  • عدم تشعشع پرتوهای مضر
  • عدم لرزش تصویر
  • به حداقل رساندن فاصله نقاط تصوی
  • ر رنگ های دقیق و واقعی
  • درخشندگی تصویر
  • عمر مفید بالا
  • واقعی بودن اندازه تصویر و زیبایی ظاهری

صفحه نمایش کوچک و بزرگ

در انتخاب انواع صفحه نمایش لپ تاپ اندازه ی نمایشگر فاکتور مهمی است که به نسبت نوع استفاده و نیاز مصرف کننده باید به آن توجه شود. معیار که تاثیر مستقیمی نیز بر وزن لپ تاپ می‌گذارد. مثلا لپ تاپ هایی با صفحه نمایش های 10 تا 13 اینچی بسیار ظریف و سبک هستند، اما از قابلیت فنی زیادی برخوردار نخواهد بود. در عین حال صفحه نمایش های 14 تا 16 اینچی در لپ تاپ های متعادل به کار برده می‌شوند که در کنار وزن نسبتا سبک، ویژگی های فنی کاربردی زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. اما اگر به نسبت نوع استفاده خود نیاز به یک سیستم حرفه ای و پر قدرت دارید، سیستم هایی با نمایشگرهای 17 تا 19 اینچی مناسب شما هستند و می‌توانند گزینه ی خوبی برای جایگزین شدن با رایانه های رومیزی باشند. در ادامه لپ تاپ ها را به شکل دقیق تر از لحاظ سایز بررسی می‌کنیم.

لپ تاپ های بین 11 تا 12 اینچ

این سایز تصویر اگر به دنبال یک لپ تاپ سبک با 1 الی 1.5 کیلوگرم وزن هستید، انتخاب مناسبی است. سیستم هایی با این اندازه معمولا خیلی ظریف و باریک هستند و ترجیحا برای افرادی که زیاد سفر می‌روند و بصورت روزمره از لپ تاپ خود استفاده می کنند، کارآیی دارد. البته باید بدانید که قدرت پردازش آن ها پایی بوده و برای اجرای برنامه های سنگین مثل طراحی گرافیکی و یا بازی های گرافیکی مناسب نیستند.

لپ تاپ های بین 13 تا 15 اینچ

این گروه انتخابی مناسب برای کسانی است که به دنبال یک لپ تاپ با وزن معقول و قابلیت های زیاد هستند. حدود 1.5 تا 2 کیلوگرم وزن دارند و حمل و نقل آن ها آسان است. ضمن این که قدرت پردازش قابل قبولی دارند. استفاده این گروه اکثرا برای کاربرد موارد شخصی و مالتی مدیا است.

لپ تاپ های 15 اینچ و بیشتر

پر استفاده ترین لپ تاپ های در بین مردم در این دسته قرار دارند. حدود 2.5 الی 3 کیلوگرم و درایو DVD  از جمله ویژگی های آن ها است. این لپ تاپ ها برای افرادی که در طول روز با لپ تاپ سر و کار دارند و کارهای های سنگین انجام می‌دهند یا به عبارت دیگر حرفه ای ها مناسب است.

 

 

ارسال شده در دسته‌بندی نشده





:: موضوعات مرتبط: فناوری و اطلاعات , ,
:: برچسب‌ها: لب تاپ، صفحه نمایش لب تاپ،انواع صفحه نمایش لب تاپ ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : یک شنبه 23 خرداد 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی